Heb jij het ook al gemerkt? Het wordt steeds moeilijker en moeilijker om je gasten enthousiast te maken en te verrassen. Het lijkt wel of jij als eventmanager niet meer weet hoe je gasten moet trekken en wat hen interesseert. Het plannen van een event is erg onzeker en moeilijk. Elk jaar moeten we onze evenementen verbeteren en de verwachtingen weer overtreffen. We moeten meegaan met de tijd en alle nieuwe ontwikkelingen mee nemen. Om je te helpen, hebben wij een lijstje gemaakt waarop je je kunt focussen. Ben je benieuwd? Lees dan verder.
Duurzaamheid staat centraal
Trendwatcher Tom Palmaerts stelt dat voedselverspilling en duurzaamheid grote erg belangrijk gevonden wordt in de huidige maatschappij. Om mensen naar evenementen te trekken kun je hierop inspelen. Denk hierbij aan herbruikbaar servies en bestek, biologisch eten en zo min mogelijk voedselverspilling. Daarnaast zijn steeds meer mensen vegetarisch of zelfs vegan. Sluit deze mensen niet uit. Zorg daarom voor vegan hapjes.
Van transnationele uitwisseling naar transformatieve interacties
Als er een ding is dat je moet onthouden uit dit artikel, dan is het: deelnemers zijn niet meer geïnteresseerd in het uitwisselen van visitekaartjes tijdens events. Mensen willen geen transnationele uitwisselingen meer. In plaats van droge conversaties op basis van verborgen agenda’s wensen zij nu echt waardevolle netwerk ervaringen waar de transformatieve interacties kunnen aangaan die ze verder ontwikkelen na het event. Denk dus bij het ontwikkelen van je netwerksessies na en begrijp waar je gasten juist op zoek naar zijn. Zo match je vraag en aanbod beter.
Omarm wellness
Uit onderzoek blijkt dat het wellness toerisme met 10% zal stijgen. Mensen zoeken naar hoge kwaliteit aan wellness ervaringen. De wellness ervaringen zijn een hele nieuwe trend. Als je dat kunt vertalen naar evenementen zullen er genoeg mensen bereid zijn te komen. Lever waanzinnige content die aanzetten tot actie. Zorg ervoor dat je gasten reden hebben tot het leveren van actie. Unieke content speelt hier een grote rol in. De nieuwste ontwikkelingen binnen social media helpen daarbij. Door een actie te organiseren waarbij de gasten bijvoorbeeld via social media een actie moeten doen, krijg je meer aandacht. Als je dan ook nog unieke content hebt, ben je helemaal goed op weg.
Reis naar kleinere steden
Een belangrijk aspect dat meetelt in je duurzaamheidsscore, is de evenementenlocatie. Kleinere steden zijn dan kostenefficiënter en erg geïnteresseerd om grotere events aan te trekken. De combinatie van de gastvrijheid van een kleinere stad en een goede samenwerking met lokale autoriteiten is een goede combinatie tot het trekken van bezoekers.
Klaar voor 2019?
Accepteer dat de interesses en verwachtingen van je bezoekers veranderen. Het is daarbij belangrijk om deze veranderingen te zien als kans om een niveau hoger te bereiken en betere resultaten neer te zetten.